Preventiemedewerker
Iedere werkgever in Nederland is verplicht een of meerdere preventiemedewerkers aan te stellen die hem ondersteunen bij de uitvoering van de risico-inventarisatie en evaluatie, het onderhouden van het contact met de andere deskundigen en de ondernemingsraad en die hem helpt bij de uitvoering van het op basis van de risico-inventarisatie en evaluatie gemaakte plan van aanpak.
De preventiemedewerkers moeten volgens de Arbowet voldoende in aantal zijn en over voldoende kennis beschikken om de opgedragen taken adequaat uit te kunnen voeren. Wat voldoende is moet afgeleid worden uit de risico-inventarisatie en evaluatie. Dat is voor iedere organisatie anders en dus maatwerk.
De opleiding tot preventiemedewerker kan voor kleine eenvoudige bedrijven 1 dag duren, terwijl voor andere bedrijven dat een veelvoud kan zijn.
In de opleiding komen in ieder geval de volgende elementen aan bod:
- kennis van de relevante wet- en regelgeving
- inzicht in de taken en de positie van de preventiemedewerker
- het uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie en het opstellen van een plan van aanpak
- instrumenten om de zorg voor veiligheid en gezondheid te structuren
- relevante onderwerpen op het gebied van veiligheid en gezondheid in de eigen organisatie
De opleiding tot preventiemedewerker wordt incompany gegeven bij uw bedrijf.